Autarcha

to turowa gra strategiczna, w której wojnę prowadzą dwie armie. 

 

W wersji podstawowej, rozgrywka trwa zazwyczaj od 30 do 150 minut. Gra jest przeznaczona dla dorosłych jak i starszej młodzieży (10+). Bitwa toczy się na planszy która stanowi swego rodzaju mapę.  Oznaczone są na niej, różne elementy krajobrazu: teren, las, góry, rzeki i miasta. Plansza poprzecinana jest połączeniami komunikacyjnymi, takimi jak drogi i tory. Każdy z tych elementów może zostać wykorzystany w rozgrywce. Tory i drogi umożliwiają szybszy transport, las i góry ukrywają wojska i powodują ze są one trudniejsze do zniszczenia, a woda zatrzymuje np. wojska pancerne czy artylerię, które nie mogą pokonywać tych przeszkód.

 

 

Gra w głównej mierze opiera się o przygotowane scenariuszy. Są one oparte o główne zasady gry, a jednocześnie wprowadzają pewne urozmaicenia, tak że rozgrywka każdorazowo jest inna inne. Przeciwnicy mają dużą swobodę w budowani i wykorzystaniu swoich armii. 

 

W każdej z armii najważniejszy jest sztab generalny – w większości scenariuszy, jego zniszczenie zapewnia zwycięstwo. Reprezentuje on gracza i może wydawać rozkazy pozostałym czterem rodzajom jednostek:

  • Piechota – tania jednostka o dość małym zasięgu. Łatwa do rekrutowania i szybkiego wprowadzenia do walki.

  • Saperzy  – jednostka specjalistyczna wykonująca operacje specjalne np. stawianie min, które z kolei są niewidoczne dla przeciwnika

  • Pancerna – jednostka o wysokim koszcie, ale o wysokiej mobilności w terenie i dużym zasięgu.

  • Artyleria – jednostką pozycyjną o dalekim, kierunkowym zasięgu.

Oddziały mogą atakować się na odległość w ramach swoich posunięć w trakcie tury.

W grze jest zawarty aspekt ekonomiczny, każdy gracz może budować jednostki piechoty i saperów w mieście oraz jednostki pancerne i artylerii w naszej fabryce.

Rozgrywkę można zacząć w prosty sposób – wybieramy taki sam zestaw jednostek dla każdego gracza  ustawiamy je na planszy i zaczynamy walkę. W instrukcji i na stronie  są zamieszczone różne scenariusze rozgrywek.

To od gracza zależy jak wykorzysta elementy krajobrazu planszy.